ילדים עם התפתחות מגדרית לא-טיפוסית

Size: px
Start display at page:

Download "ילדים עם התפתחות מגדרית לא-טיפוסית"

Transcription

1 פרק הפרעות אחרות H.3 ילדים עם התפתחות מגדרית לא-טיפוסית Louise Newman מהדורה בעברית תרגום: קרן סולומון וריבה ספורטא עריכה: פז תורן This publication is intended for professionals training or practicing in mental health and not for the general public. The opinions expressed are those of the authors and do not necessarily represent the views of the Editor or IACAPAP. This publication seeks to describe the best treatments and practices based on the scientific evidence available at the time of writing as evaluated by the authors and may change as a result of new research. Readers need to apply this knowledge to patients in accordance with the guidelines and laws of their country of practice. Some medications may not be available in some countries and readers should consult the specific drug information since not all dosages and unwanted effects are mentioned. Organizations, publications and websites are cited or linked to illustrate issues or as a source of further information. This does not mean that authors, the Editor or IACAPAP endorse their content or recommendations, which should be critically assessed by the reader. Websites may also change or cease to exist. IACAPAP This is an open-access publication under the Creative Commons Attribution Non-commercial License. Use, distribution and reproduction in any medium are allowed without prior permission provided the original work is properly cited and the use is non-commercial. Suggested citation: Newman, L. Children with Atypical Gender Development. In: Rey JM (ed), IACAPAP e-textbook of Child and Adolescent Mental Health. [Edition in Hebrew: Toren P (ed); Translation: Solomon K, Saporta R.] Geneva: International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions 2016.

2 ילדים עם התפתחות מגדרית לא טיפוסית דיספוריה מגדרית מוגדרת כתחושת חוסר נוחות במין הביולוגי וחוסר התאמה לתפקידים המגדריים התואמים לו. יכול להופיע בילדים מגיל שנתיים. חלק מהילדים עלולים להביע עצבות בנוגע למגדר שלהם ויביעו לעתים קרובות רצון לשנות את מינם. דבר זה עלול להוות גורם משפיע על מגוון היבטים בהתפתחות הילד וכן גורם משפיע על התפקוד המשפחתי. משפחות נבדלות בתגובתן להעדפות המגדריות ההפוכות של ילדם או לשאלות הנוגעות למגדר חלק מהמשפחות מביעות קבלה וסובלנות ואחרות מגיבות בחרדה ורצון לפתור את הבעיה. יש מידע מועט בנוגע לשכיחות התופעה בילדים וכן יש דיון מתמשך בנוגע לגישה הטיפולית המתאימה. קיים מחקר מצומצם על טיפול מבוסס ראיות וכן קיימות סוגיות אתיות מורכבות. כאשר פוגשים ילד עם קשיים מגדריים, חיוני לנסות ולהבין מהן המחשבות והציפיות של המשפחה בנוגע להבדלים מגדריים ולהתנהגות מותאמת מגדר. בנוסף, חשוב לנסות ולהבין כיצד מחשבות וציפיות אלה משפיעות על מערכת היחסים של ההורים והמשפחה עם הילד. ילד עם התפתחות מגדרית לא טיפוסית מתמודד לא רק עם תחושת חוסר ההתאמה לגופו ולתפקידים המגדריים התואמים, אלא גם עם החרדה שהנושא הזה לרוב מעורר בקרב הוריו. תמיכה בילד עם שונות מגדרית דורשת ייעוץ משפחתי, עבודה פרטנית עם הילד ושימת לב לסביבה הבית ספרית. השימוש בטיפולים הורמונליים סביב ההתבגרות המינית נותרת שנויה במחלוקת, אך יכולה להקל על מצוקתם של חלק מהילדים עם דיספוריה מגדרית מתמשכת, ויכולה גם לעודד התערבויות פסיכולוגיות. מושגים של מין ומגדר המין האנטומי של פעוט וכן המחשבות והערכים של הוריו בנוגע למגדר והתנהגות מגדרית מהווים היבטים מכריעים בשלבי ההורות המוקדמים. להורים יש מגוון תפיסות מגדריות המשפיעות על האינטראקציה עם הפעוט ועל ציפיותיהם. זהות מגדרית או תחושת הזדהות כזכר או כנקבה הן תוצאה של גורמים ביולוגיים ופסיכו-סוציאליים. תאוריות אודות התפתחות בינקות נטו להתמקד בהבדלים המיניים בין הפעוטות ולא בהתפתחות המגדרית. רק לאחרונה החל עניין בהבנת שילוב הגורמים הביולוגיים, החברתיים והתרבותיים המעורבים ביצירת זהות מגדרית. מושגים של מין ומגדר מדגימים את המתח בין ביולוגיה ותרבות ובין מודלים ישנים וחדשים יותר של התפתחות. במודלים הישנים, מין נתפס כתכונה גנטית המשפיעה על הבדלים פסיכולוגיים וסוציאליים בין זכרים לנקבות ועל תפקידיהם המגדריים. תאוריות עכשוויות טוענות שביולוגיה נמצאת באינטראקציה עם הסביבה. הבדלים מיניים ביולוגיים מושפעים מהסביבה, מהשפה ומציפיות חברתיות שונות מזכרים ונקבות. הציפיות התרבותיות משפיעות גם על ההורים וכך על האינטראקציות הראשונית עם הפעוט זכר או נקבה.

3 מין ביולוגי והתפתחות הפעוט כבר בלידה, או אף בעוברות בעקבות טכנולוגיית האולטרסאונד, התינוק מוגדר כזכר או נקבה. למין הביולוגי יש השלכות רבות על ההתפתחות בינקות ממגוון סיבות. ראשית, ישנן עדויות הולכות וגוברות על הבדלים מוחיים בין זכרים לנקבות, עם זאת עדיין לא ברור עד כמה הבדלים אלה משפיעים ישירות על התנהגות ותפקוד פסיכולוגי. שנית, למטפלים העיקריים יש מגוון אמונות וציפיות משלהם כלפי זכרים או נקבות, המשפיעות על תפיסותיהם ועל יחסיהם עם הפעוטות. לבסוף, ישנם הבדלים תרבותיים בנוגע לציפיות לגבי גבריות ונשיות אשר מגדירות מהי התנהגות הולמת, תכונות אישיות ותפקידים חברתיים. ההגדרות הללו משתנות עם הזמן. כך לדוגמא, בתרבות המערבית היה שינוי משמעותי בתפקידים המגדריים, כך שכיום מטשטשים הגבולות הברורים בין תפקידים זכריים או נקביים. פעוטות מפתחים תחושת זהות מגדרית או הגדרה עצמית כזכר או נקבה ב 2-3 שנים הראשונות לחייהם, דבר המושפע מגורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים וסוציו-תרבותיים. ישנו דיון מתמשך בנוגע למידת החשיבות היחסית של כל אחד מגורמים אלה ביצירת הבדלים נצפים בין זכרים ונקבות, אך זה ברור כי קיימים הבדלים הניכרים כבר בינקות. הגדרות תאוריות עכשוויות המבחינות בין מין למגדר מין מתייחס לקטגוריות אנטומיות וביולוגיות )גנטיות והורמונליות( של זכר ונקבה, אך אפילו ביולוגיה מורכבת ונתונה לפרשנות. בטבע ייתכנו יותר משני מינים או לפחות שונות במאפיינים מיניים זכריים ונקביים. מגדר מתייחס למודל חברתי-תרבותי רווח המגדיר ציפיות חברתיות לגבריות ונשיות. ציפיות אלה כוללות מודלים חברתיים-תרבותיים של אישיות, עמדות והתנהגויות שנתפסות כמקושרות לכל מין. מגדר מתייחס גם למופעים החברתיים המעידים על זהות מגדרית פנימית - ביטוי של התנהגויות גבריות או נשיות כפי שמוגדרות על ידי החברה זהות מגדרית מבטאת את ההיבטים הביולוגיים, חברתיים, פסיכולוגיים ומיניים. זה מתייחס לתחושה הפנימית של האינדיבידואל כזכר או נקבה מבחינה ביולוגית, פסיכולוגית וחברתית. ישנו דיון מתמשך בנוגע לבסיס הנוירו-ביולוגי של זהות מגדרית. תפקיד מגדרי מתייחס לכלל ההתנהגויות, העמדות ותכונות האישיות המותאמות חברתית-תרבותית כגבריים או נשיים. תפקיד מגדרי מוטמע בעצמי כמערכת התנהגויות, עמדות ותכונות אישיות מיועדת לגברים או נשים. בקרב ילדים, מערכת זה נמדדת באמצעות משתנים דוגמת העדפה להתחבר עם בני אותו המין מקבוצת השווים, פנטזיות, תפקידים במשחק וסוג משחק. יש מחלוקת מתמשכת בנוגע להשפעה של משתנים ביולוגים כמו הורמוני מין טרום לידתיים בנוגע להתנהגות תפקיד מגדרי נצפית. נטייה מינית מוגדרת באמצעות התגובה לגירוי מיני, בעוד שזהות מינית מתייחסת להגדרה עצמית במונחים של העדפה מינית. נטייה מינית מתחילה לאחר הבגרות המינית, אך לא בהכרח חופפת לזהות המינית. לדוגמא, זה ייתכן שזכר יגורה תחילה על ידי גירוי הומוסקסואלי, אך יגדיר את עצמו כהטרוסקסואל.

4 הפרעות בהתפתחות מינית סטיות משלבי ההתפתחות התקינים של התפתחות מינית עלולות להתפתח להפרעות בהתפתחות המינית והפרעה באיברים מיניים פנימיים או חיצוניים. יש מגוון מצבים חלק בעלי אברי מין חיצוניים חריגים וחלק בעלי מערכות רבייה פנימיות לא מפותחות. לחלק מהפעוטות יש אברי מין כפולים, הנפוץ ביותר הוא אברי מין חיצוניים זכריים לפעוטה נקבית, נגרם עקב חשיפה להורמונים גבריים ברחם, כאשר עודף אנדרוגן )androgen( מיוצר על ידי בלוטת יותרת הכליה gland(.)adrenal במצבים אחרים פעוט יכול להיוולד עם איברי מערכת הרבייה הפנימית של שני המינים disorders( )Ovo-testicular או מצבים של תסמונת היעדר רגישות לאנדרוגן מצב שבו לפעוט בעל XY64 יש איברי מין חיצוניים נקביים. השאלה הקלינית נוגעת לכיצד להחליט לאיזה מין לשייך את הפעוט. Money and,ehrhardt (1968), חקרו את התפתחותם של תינוקות בעלי הפרעות בהתפתחות המינית בשנות ה 05 ומצאו כי חינוך היה הגורם החשוב ביותר בייצור תוצאה "מוצלחת" של זכר או נקבה. בנוסף, הם ציינו כי ניסיונות לשינוי בהתייחסות מגדרית לאחר גיל 2.0 לרוב לא היה מוצלחים. לאחרונה ממצא זה אותגר על ידי המושג של set" "brain והגורמים הביולוגיים העומדים בבסיס הזהות המגדרית. חשיבות של שונות תרבותית החשיבות של שונות תרבותית היא שהיא מעלה את האפשרות למודלים חלופיים ביחסים בין מין ומגדר ומציעה שאין קשר קבוע בין הגוף, הזדהות פסיכולוגית והתופעות החברתיות של מגדר. נקבע גם כי הקשר סביבתי הוא שמגדיר האם שונות מגדרית תוגדר כהפרעה שיש לטפלה או כמשהו שיש לקבל ולהכיל. עבור הקלינאי חשוב שאימוץ המודל המערבי לא ימנע הבנה של חלופות אפשריות, ושמודל נורמטיבי של התפתחות מגדרית לא ייכפה על ילדים ומשפחות המבקשים להבין שונות מגדרית. זה ברור שבין אם שונות מגדרית נתפסת בהפרעה נפשית או לא, היחס לכך מושפע מאוד מציפיות תרבותיות חברתיות להתנהגות מגדרית. מה שנראה בתרבות אחת כבעייתי, אולי לא ייתפס באותו האופן בתרבות אחרת. הדבר המשמעותי ביותר שיש להתייחס אליו הוא האם לדאגות אודות התנהגות מגדרית יש השפעה על יחסיו החברתיים של התינוק ועל תפקודו.

5 מארי מארי, בת שנתיים, נולדה עם ליקויים מרובים באגן, כולל פי טבעת לא מנוקב, אברי מין אינטר-סקס, אינם נקביים או זכריים באופן חד משמעי ואבנורמליות במערכת השתן. בדיקות הכרומוזומים הראו שלמארי יש 64XY ובדיקת אולטרסאונד הראתה אשכים טמירים פנימיים. מארי נזקקה לניתוח חירום במערכת השתן ובמעי, ולאחרי ניתוח גניאטלי חונכה כילדה. בגיל שנתיים, מארי גדלה כילדה עם הופעה חיצונית נשית אשר נהנית לשחק במשחקים מזוהים יותר עם בנות אך גם משחקי התגוששות המזוהים יותר עם בנים. בעוד שיש עדויות שמוח גברי ומוח נשי מתפתחים באופן שונה ברחם, לחברות )סוציאליזציה( יש תפקיד חשוב מאוד בהשפעה על הזהות המגדרית. מופע קליני לא קיים מדע מהימן אודות השכיחות של דיספוריה מגדרית והפרעת זהות מגדרית Disorder( )Gender Identity באוכלוסייה הכללית. במדינות מערביות מפותחות, בנים מופנים לטיפול יותר מאשר בנות )יחס של 0:5( אך לא ברור האם זוהי תוצאה של יתר סבילות להתנהגויות של שונות מגדרית בקרב ילדות קטנות, ולחרדה חברתית בנוגע לבנים 'נשיים'. מחקרי אורך מציעים שלא כל דיספוריה מגדרית בילדות מקושרת לטרנס-סקסואליות (1995.(Zucker, ישנו דיון מתמשך על היחסים בין דיספוריה מגדרית בילדות ובבגרות לבין הזדהות עם המגדר האחר וטרנס-סקסואליות. ניתן לשער כי קיימים מספר מסלולים התפתחותיים אפשריים להזדהות עם המגדר האחר בילדות ולא מדובר במצב אחיד. תאוריות נוירו-ביולוגיות נוטות לראות מגדר כתוצאה של תפקוד מוחי, בעוד שתאוריות פסיכולוגיות מתמקדות בהתפתחות המוקדמת של הזהות, בהקשר של יחסי ההתקשרות. מעבר לאטיולוגיה, ילדים עם דיספוריה מגדרית מביעים התנהגויות ופנטזיות של המגדר המנוגד העדפות למשחקים, פעילויות ובגדים של המין האחר. בנים צעירים סביב גיל 2-3 יכולים להתעניין באופן עקבי בלבישת בגדים של בנות, הם קשובים לפרטים של אופנת נשים, התנהגות ומניירות. חלק מהבנים האלה יכולים להביע העדפה ברורה לשחק עם בנות ויעדיפו בובות ותמות של בית במשחקם. הם מזדהים עם הדמויות הנשיות בסיפורים וסרטים ומעדיפים דמויות כמו סינדרלה או שלגיה. הם יביעו עניין מצומצם בהתנהגויות של בנים ובמשחקי התגוששות טיפוסיים. סוג המשחק לרוב עקבי וקשה לשנותו. בנים גדולים יותר יביעו הצהרות ישירות יותר בנוגע לרצון שלהם להיות ילדה או יתארו חוויות של להיות ילדה לכודה בגוף של בן. מרבית הבנים האלה מודעים למין האנטומי שלהם אבל מרגישים שמדובר בטעות, וחלק יפתחו סלידה ניכרת מאברי המין שלהם וינסו להסתיר אותם. בנות המתמודדות עם הפרעות זהות מגדרית )GID( יגיבו באופן דומה. בנות צעירות יזדהו עם פעילויות והתנהגויות גבריות ויביעו לעתים קרובות את האמונה שהן יגדלו איבר מין זכרי בעתיד. בבית הספר הן יעדיפו לשחק עם הבנים ואולי יתעקשו להיכנס לשירותי הבנים וילבשו בגדים של בנים או בגדים ניטרליים. הן יחוו מצוקה אם ידרשו להתלבש בבגדי בנות או להצטרף לפעילויות של בנות. חוויות אלה יכולות להיות מבלבלות

6 ומלחיצות לילד שבאופן מידי חש שונה מבני גילו. ילדים צעירים אולי יביעו את הבלבול שלהם בפתיחות, אך כאשר יתמודדו עם הקנטות או בריונות הם יתייחסו לכך כסוד בעל פוטנציאל מאיים. ילדים מסוימים יתוודו בפני הוריהם ומשפחתם, אך המשפחות עצמן לעתים קרובות יחוו בלבול בעקבות הבעיות של ילדיהם, ועלולות לחוש חרדה בנוגע לתגובת המשפחה המורחבת והסביבה. קריטריונים אבחוניים הקריטריונים לאבחון הפרעה בזהות מגדרית )GID( שנויים במחלוקת, אך ההפרעה הופיעה בIV DSM וב.ICD 10 האבחנה מהIV DSM מתייחס לתחושת הזדהות חזקה והעדפה למאפיינים ולתפקידים מגדריים של המין הנגדי )טבלה 4.1.H( בעוד שב ICD 10 יש קריטריונים אחרים לבנים ולבנות. בתיקונים של ה DSM IV הציעו לשנות את השם מ"הפרעה בזהות מגדרית" ל"אי הלימה מגדרית" היות והאחרון מתאר בצורה יותר טובה את אי ההלימה בין הדברים עמם אדם מזדהה לבין איך שהוא מצופה לחיות בהתאם למין והמגדר המיועד לו. התיקון גם מציע להדגיש אי הלימה מגדרית בניגוד להזדהות מוחלטת עם המין האחר כקריטריון אבחוני. טבלה H.1.4 קריטריונים אבחוניים להפרעת זהות מגדרית Gender Identity Disorder הזדהות עקבית עם המגדר האחר )שלא רק על מנת לזכות ברווח תרבותי כלשהו המשויך.A לאותו מגדר(. בילדים, ההפרעה מאופיינת בארבעה או יותר מהבאים:.5.2 מציין/ת באופן חזרתי את רצונו/ה להיות, או מתעקש/ת שהיא/הוא, בן/בת המין השני. בקרב בנים, העדפה וחיקוי של לבוש נשי. אצל בנות, ההתעקשות ללבוש ביגוד גברי סטראוטיפי..3 העדפה חזקה ועיקשת לתפקידים של המגדר האחר במשחקים מדומיינים או הבעת שאיפות ומשאלות להיות בן/בת המין האחר..6.0 רצון עיקש להשתתף במשחקים ובתחביבים של המין הנגדי העדפה ברורה להתחבר עם בני/בנות המין הנגדי. בקרב מתבגרים ומבוגרים, ההפרעה מתבטאת בסימפטומים כמו הבעת רצון להיות בן/בת המין הנגדי, להחליף למין הנגדי, רצון לחיות ולקבל יחס כשייך/ת למין הנגדי, או אמונה כי הוא/היא בעלי רגשות ותגובות המאפיינות באופן טיפוסי את המין הנגדי. חוסר נוחות עם המין המולד או עם התפקידים והמאפיינים המגדריים המשויכים למין זה.B

7 בקרב ילדים, ההפרעה תתבטא בכל אחד מהבאים: בקרב בנים, יקבעו כי איבר מינם מגעיל או שהוא ייעלם, יקבעו שיהיה להם יותר טוב ללא הפין, או אברסיה ממשחקי התגוששות פיזיים ודחייה של צעצועים, משחקים ופעילויות סטראוטיפיות המזוהות עם בנים. בקרב בנות, סירוב להטיל מימיהן בישיבה, יקבעו שיש להן או יצמח להן פין, יקבעו שהן לא רוצות שיגדלו להן שדיים או לקבל וסת, או אברסיה מבגדים נשיים. בקרב מתבגרים ומבוגרים, ההפרעה מתבטאת בסימפטומים כמו עיסוק ברצון להיפטר מאברי המין העיקריים והמשניים )כמו למשל לבקש לקבל הורמונים, ניתוח או הליכים נוספים לשנות את גופם בהתאם למאפייני המין הנגדי( או אמונה שהיא/הוא נולדו למין הלא הנכון. ההפרעה לא חופפת לשום הפרעה גופנית אחרת הקשורה למצב של התפתחות מינית..C לחץ על הקישור להיכנס לאתר Mermaids, UK שמספר מידע ותמיכה עבור ילדים ומתבגרים עם בעיות הקשורות לזהות מגדרית אבחנה מבדלת אצל ילדים קטנים בין גילאי שנים מגדר הופך להיות חלק מהגדרה העצמי והעולם החברתי. הילד יכול לתייג את עצמו ואת בני גילו בהתאם למגדר סביב גיל 22 (Fagot, 1995) זה קשור להתפתחות חודשים של העדפות לשחק עם אחרים מאותו המין. בהתפתחות טיפוסית, מגדר הופך להיות חלק בלתי נפרד מדימוי עצמי חיובי. לפני כן זה מקובל שילדים צעירים מביעים רצון להיות בעלי התכונות של שני המינים. ילד קטן לדוגמא יכול לרצות ללדת או לגדל שדיים ועדיין להישאר בן, וילדה יכולה לרצות לגדל פין. רוב הילדים מוותרים על הפנטזיה להיות שני המגדרים, דבר שלעתים מלווה על ידי כעס וקנאה. התנהגות זו לא נחשבת להתנהגות של מגדרית הפרעת זהות לעומת השאיפה להיות בין המין השני או סלידה מהמין המולד. יש להתייחס גם להקשר בו מתפתח עניין במגדר הנגדי, משאלות חולפות יכולות בהקשר של חרדה, במיוחד בכל הקשור לאם כדמות ההתקשרות העיקרית. במקרים מסוים הילד יכול להיות חרד בנוגע לפניות של אמו, ויחפש נחמה באימוץ תפקידים נשיים. במקרים אחרים, הילד יכול להיות חרד בנוגע לכך שהאם תקבל

8 את המגדר שלו. זה עלול להתרחש לדוגמא אם האם חוותה טראומה או תקיפה על ידי דמות גברית. הדינמיקות האלה יכולות להשפיע על חוויותיו של הילד בנוגע למגדר ולייצג עניינים לא פתורים של ההורה הקשורים למגדר ומיניות. מחקרים מצאו קשר בין הפרעת זהות מגדרית לדיכאון אימהי ולחרדה בשלושת השנים הראשונות לחייו של הילד (Zucker, (1995. הערכה של הילד ומשפחתו צריכה לבחון את ההבנה התרבותית של המשפחה בנוגע להתנהגויות מגדריות ועמדות לגבי אי התאמה מגדרית. חלק מהמשפחות מגיבות בחרדה אם הבן מביע עניין בהתנהגויות ופעילויות נשיות, תגובה זו יכולה לנבוע מחרדה בסיסית מפני פוטנציאל להומוסקסואליות. יש שונות תרבותית במידת הסובלנות להתנהגויות לא תואמות למגדר שמשפיעות הן על תגובת המשפחה והן על הטיפול (2002.(Newman, תאוריות בנוגע להתפתחות מגדרית לא טיפוסית תיאוריות על התפתחות מגדרית לא טיפוסית טוענות שסביר שיש מספר נתיבים להפרעת זהות מגדרית בבגרות. למצב זה. הוצעו בילדות ושלא כל הפרעת זהות מגדרית בילדות קשורה לטרנס-סקסואליות מודלים פסיכולוגיים ומודלים ביולוגיים שמתארים היבטים שונים הקשורים תיאוריות ביולוגיות התמקדו בתהליך של התפתחות הנבדלות המינית במוח כזכרים או כנקבות וההשפעה של חשיפה להורמונים לפני ובמהלך הלידה. הוצע שייתכן וסתירה בין הבדלים גניטאליים והתפתחות מוחית מינית עומדת בבסיס של טרנס-סקסואליות, שמובילה ככל הנראה להזדהות עם המגדר האחר החל מגיל צעיר. מודלים אחרים בחנו גרעין דימורפי בהיפותלמוס שמשוער שאחראי על הזדהות מגדרית ונטייה מינית. מחקרי מוח שנעשו על טרנס-סקסואלים שעברו מגבר לאישה דיווחו על נפח קטן שנמצא בתוך הטווח של נשים טיפוסיות (1995 al, (Zhou et וההפך נמצא במחקרים של טרנס-סקסואלים שהפכו מנשים לגברים. ממצאים אלה, על מצביעים על מכניזמים ישירים אפשריים להבדלים אלה. תאוריות פסיכולוגיות עכשוויות בוחנות את הפגיעות להתפתחות של אף היותם מעניינים, לא הפרעת זהות מגדרית לצד גורמים הקשורים להורות והתקשרות שעלולים לעצב התפתחות של דיספוריה מגדרית. (1985) Coates and Person מתארים בנים עם הפרעת זהות מגדרית כבעלי פגיעות לחרדת ספרציה או טראומה תדירה ביחסים עם האם בילדות המוקדמת, כולל דכאון אימהי וקונפליקטים משפחתיים. מודלים אלה מציעים כי הילד חווה חרדת ספרציה ומזדהה עם האם על מנת לא לאבד אותה. Zucker עלולים לסבול מפרה-דיספוזיציה לחרדה שמועצמת )1995( מוסיף שילדים עם הפרעת זהות מגדרית בהקשר של מערכת התקשרות לא בטוחה. הם מציינים כי יש משפחות שמחזקות התנהגויות של המגדר הנגדי ותחומי עניין אלה, עקב עניינים של ההורים עם היבטים מסוימים הנוגעים למגדר דבר המשפיע על

9 תגובתם לילד. כך למשל אימהות עם סוגיות הנוגעות לגבריות ולתפיסת תוקפנות גברית יכולות פחות לחזק התנהגויות כאלה של בנם. אבות בחלק ממשפחות אלה מתוארים כמרוחקים ולא מספקים מודל גברי חיובי לבנים עם הפרעת זהות מגדרית. מספר מחקרים מצאו שיעורים משמעותיים של הפרעה נפשית אצל הורים לילדים עם הפרעת זהות מגדרית, כולל הפרעות אישיות, דיכאון לאחר לידה ואינדיקציות של אי זמינות אימהית (1991 Coates,.)Marantz & אך אלה גורמים כללים המקושרים לטווח רחב של בעיות התקשרות ובעיות נפשיות או התפתחותיות ולא יכולות להיות מקושרות באופן בלעדי להתפתחות הפרעת זהות מגדרית. סוגיות הקשורות להערכה קיימים אתגרים הקשורים גם לרעיון של הבנייה תרבותית-חברתית של זהות מגדרית וגם לרעיון שהבינאריות של המין הביולוגי )זכר/נקבה( קובע הביטים פסיכולוגיים של מגדר. המורכבות ההולכת וגדלה הזו מעידה על הצורך בהבנה ביו-פסיכו-סוציאלית שיכולה להביא בחשבון את כל האינטראקציות בין גורמים ביולוגיים וגורמים פסיכו-סוציאליים המתווכים זהות מגדרית. בפרקטיקה הקלינית, כאשר נדרשים לבצע הערכה לילדים עם דיספוריה מגדרית ומשפחותיהם, הוויכוחים הללו הם לרוב במוקד הדיון. הורים לרוב מתמקדים בתמיכה בילדיהם ומגיבים בצורה מגוננת. חלק מההורים תומכים במודל הביולוגי לאטיולוגיה ומתקשים לחפש ולהתייחס לגורמים אחרים. תחילה, חשוב לחקור את ההבנה הייחודית של המשפחה בנוגע למגדר ולשונות מגדרית ואיך הבנה זו עלולה להיות מושפעת ממערכת תרבותית. טבלה 4.2.H מונה סוגיות הערכת הפרעת זהות מגדרית המתייחסות להבדלים בין תרבויות שונות.

10 טבלה )GID( סוגיות בהערכה רב-תרבותית של הפרעת זהות מגדרית 4.2.H מייקל מייקל הוא ילד בן 3 שהופנה להערכה על ידי הגן לאחר שהציג הזדהות עם המין הנגדי והתנהגויות המתאימות לבנות. המשפחה של מייקל מתאילנד והם מתגוררים באוסטרליה מזה 52 חודשים. ההורים בודהיסטים שלא דוברי אנגלית ומחזיקים בעמדות ואמונה חיוביות כלפי שינוי מגדרי וכן קבלה שילדים מסוימים נולדים בעלי "מגדר שלישי". ההורים של מייקל מודעים לכך שמקניטים אותו בגן ושהוא חווה קשיים עם קבוצת השווים. יש טרנס-סקסואלים מבוגרים במשפחה המורחבת. הוריו של מייקל לא מונעים ממנו לעסוק בהתנהגויות התואמות למגדר הנגדי והגן דיווח כי הם מתקשים לדבר על כך עם הוריו של מייקל. תאוריות עכשוויות המבחינות בין מין למגדר איך התרבות הספציפית מבינה הבדלים בין זכר לנקבה? מה מידת החשיבות הניתנת להתפתחות של יחידים בתור גברים או נשים? האם הבדלים ותפקידים הם מולדים או נלמדים? האם כל האנשים בהכרח זכר או נקבה או שקיימות אפשרויות חלופיות? כיצד ההקשר הדתי/רוחני מתייחס לתפקידים מגדריים? האם קיים טאבו נגד הפרת תפקידי המגדר או שינוי מגדר? האם התרבות מבדילה שאלות של נטייה מינית משאלות של מגדר או ששונות מגדרית מסמלת הומוסקסואליות פוטנציאלית? מהן העמדות התרבותיות בנוגע להומוסקסואליות ושונות מגדרית? האם התרבות מאפשרת מקום לאינדיבידואלים עם שונות מגדרית? אילו עמדות קיימות בנוגע לתהליכי שינוי מין והתערבויות רפואיות/כירורגיות לשינוי מין? הערכה רב-תרבותית היבט מהותי בהערכת דיספוריה מגדרית בהקשרים רב תרבותיים הוא מציאת הדרך הטובה ביותר לבסס מודל מסוים של מין ומגדר ושונות מגדרית בהתאם לדעות הילד והמשפחה. תכנון התערבות מתאימה יכול להתרחש רק כאשר ראינו כיצד המשפחה מבינה שונות מגדרית ואיך זה ייתפס בתוך המסגרת התרבותית של המשפחה. זה גם חשוב שהילד ייתמך על ידי המכלול החברתי-סביבתי שלו וחשוב להבחין האם קיים פער ואם כן מהו, בין המשפחה ובין הערכים החברתיים המקובלים. הדוגמאות במסגרות בצד מדגימות חלק מהמורכבות בהערכה בין תרבותית של הפרעת זהות מגדרית. מספר עניינים ודילמות העולות מהמקרה של מייקל: האם צריך לעודד את המשפחה של מייקל לראות בהתפתחות המגדרית של מייקל כהפרעה ואת ההזדהות המגדרית ההופכית שלו כפתולוגית, למרות שהם כרגע לא רואים זאת כך? האם הסביבה הבית ספרית של מייקל צריכה להרפות את ידיו של מייקל מהבעת העניין שלו במגדר ההופכי, למרות שהוא יכול להביע זאת בבית? האם זה אפשרי לשנות את הבנתה של המשפחה של מייקל אודות הזדהות מגדרית והאם זה אתי לנסות לעשות כך?

11 סם סם הוא ילד בן ארבע ממשפחה ערבית שמעלה חששות שסם נשי או הומוסקסואל. לסם יש מספר תחומי עניין המתאימים למין הנגדי אך לא עונה על כל הקריטריונים לאבחון של הפרעת זהות מגדרית. הרקע המשפחתי כולל הומופוביה מהותית ומודלים נוקשים של תפקידים מגדריים. אביו של סם מחפש אחר הסבר גנטי הורמונלי ומאמין שסם סובל מהפרעה ביולוגית. הוא העניש את סם בעונש פיזי על התנהגותו. בפועל, נושא מרכזי בעבודה עם מייקל הוא לעבוד על הקשיים המוצהרים שלו ושל משפחתו בנוגע לחבריו ותפקודו בלימודים. לא משנה אם משפחתו מקבלת אותו או לא, מייקל מנסה להתחבר לקבוצת בני גילו ולקהילה בה ניסיונותיו הם חריגים ועמדתו כמזוהה עם המגדר ההפוך עלולה לגרום להשפעות שליליות בהתפתחותו של מייקל. במקרה של סם, הוא מציג התנהגויות מגדריות הסוטות ממה שנתפס בעיני משפחתו כהתנהגויות גבריות. הדאגה הקלינית הראשונית היא מידת העוינות המכוונת לסם והקשיים סביב מעורבותו של אביו. ייתכן וזה יהיה הכרחי לכלול קלינאי המזוהה עם תרבות המשפחה )אם אפשרי( ולעודד מעורבות של כל חברי המשפחה במשא ומתן הראשוני בנוגע לשיטת ההתערבות המתאימה. זה חשוב להכיר ולכבד את דאגות המשפחה אודות התפתחותו של סם, ולהכיל חרדה העולה מהמשפחה על ידי הצעת תמיכה הולמת, ולהיזהר עם אתגור ההבנה המשפחתית אודות הקושי של סם כבעל מקור ביולוגי. הדוגמאות מציגות עד כמה ההקשר החברתי משפיע על הצגת והבנת התפתחות מגדרית לא טיפוסית. תפקידים מגדריים לא נורמטיביים יכולים להיתפס כשונות לא בעייתית )במקרה של מייקל(, בעוד שאצל אחרים הם יכולים להיתפס כהפרעה )סם(. תרבויות שונות יפתחו הבנות ומושגים של הפרעות הקשורות במגדר בהתאם למודלים משתנים של מין-מגדר וההתפתחות של זהות מגדרית. בנוסף, הם גם ייבדלו בהבנתם על מידת היציבות או הנזילות של זהות מגדרית ומידת השלמתם עם שינוי מגדר. בחלק מההקשרים יהיה אפשרי לאמץ אלטרנטיבות או תפקידים מגדריים נוספים. הערכת הילד ( הערכת ילד עם סוגיות מגדריות צריכה להבחין בין התנהגויות של היפוך מגדרי )צעצועים, משחקים ופעילויות של בני הגיל( והזדהות )הצהרות של זהות, תפקיד ומשחקים דמיוניים( ולבסס את מידת הדיספוריה והמצוקה. לא כל הילדים מביעים אברסיה כלפי גופיהם או רצון ברור לשנות את גופם, חלק מהילדים יסרבו לחשוף רגשות אלה. הערכה מקיפה תכלול חקירה של הבנות ההורים ותפקודם, הזהות המגדרית של הילד והתפתחות כללית של הילד. קיימים מספר כלים להערכה, כולל ראיון לזהות מגדרית )1995 )zucker, ושאלונים כמו שאלון המגדר הזכרי Gender Male Questionnaire, Igntema & Cohen-Lettens,.)unpublished לילדים צעירים, הכלים מתמקדים על היכולת להזדהות לחץ על התמונה בכדי להיכנס לאתר, true colors אתר אוסטרלי לצעירים החווים טרנס-סקסואליות.

12 כזכר וכנקבה והיכולת להבין אי יציבות מגדרית. מבחן השלכתי של ציור אדם יכול לספק מידע חשוב בנוגע לתפיסות המגדריות של הילד (1990 al, ). Rekers et התערבויות טיפוליות גישות טיפוליות לילדים עם דיספוריה מגדרית או הפרעת זהות מגדרית מגוונות ונבדלות בהתאם להבנה התיאורטית של המצב ובהתאם לממצאי ההערכה. )2554(Coates לדוגמא, מציין שסביר להניח שקיימים נתיבים רבים להפרעת זהות מגדרית בילדות ולא כולם תוארו בספרות. טיפול צריך להיות מותאם לצרכי הילד והמשפחה. גישות להתערבות נעות מאסטרטגיות התנהגותיות במטרה להפחית את ההתנהגויות של המגדר ההפוך, לגישות פסיכואנליטיות שמחפשות לחקור את התפקוד הפסיכולוגי והמשמעות שיש להזדהות עם המגדר ההפוך. התערבויות פסיכו-סוציאליות נרחבות יותר כוללות חינוך פסיכולוגי למשפחה, תמיכה והתערבויות מבוססות בית הספר. יש דיון מתמשך על מטרת הטיפול )ומה מטופל בו(, לצד הבנה שלהבדלים מגדריים יש השפעה התפתחותית עצומה והבנה בחשיבות שבהתערבות מוקדמת. גישות התנהגותיות בשנות ה 05 וה 25 ראו בהפרעת זהות מגדרית תוצאה של חוויות למידה לא תואמות ולכן ההתערבויות כוונו לחיזוק התנהגויות תואמות מגדר ומיומנויות. המשפחה תודרכה לא לעודד התנהגויות של המגדר ההפוך ומתן חיזוק להתנהגויות תואמות מגדר כמו הליכה תואמת מגדר ומיומנויות אתלטיות לבנים. בנוסף, עודדו את היחסים עם ההורה מאותו המין שיהווה מודל לחיקוי. ברור שיש שאלות רבות שעולות מגישה כזו, האתיות בניסיון לשלוט באופן התנהגותי על הזדהות פסיכולוגית, הפוטנציאל להשפעה שלילית על הדימוי העצמי וכן על המיקוד בהתנהגות החיצונית שלא מתייחס לסוגיות התפתחותיות נרחבות. גישות עדכניות יותר משלבות בין המיומנויות ההתנהגותיות עם הבנות פסיכו-דינאמיות, ועובדות עם המשפחה על מנת לתמוך בהתפתחות הכוללת של הילד. Meyer- )5820(Bahlburg מתארים עבודה עם הורים במטרה לתמוך ביחסיו של הילד עם אביו, לקדם תחומי עניין ניטרליים מבחינה מגדרית ופעילויות שתומכות ביחסיו של הילד עם קבוצת השווים שלו. פרידמן ושות' )2555( מתמקדים פחות בשינוי ההזדהות המגדרית של הילד מאשר בסוגיות התפתחותיות ותפקוד משפחתי. דרך זו כוללת, לדוגמא, התמקדות בחרדת ספרציה, התקשרות לא בטוחה וסימפטומים דיכאוניים שקיימים לרוב בקרוב בנים עם הפרעת זהות מגדרית 1995) Zucker,.(Coates & Person, 1985; הורמונים חוסמי בגרות מינית

13 לחץ על התמונה להיכנס לאתר אודות מחקר בנושא זהות מגדרית: השימוש בהורמונים החוסמים את הבגרות המינית ( Gonadotrophin GnRH) )Releasing Hormone analogues, מאפשר דיכוי הפיך של הורמונים המעודדים בגרות מינית והשינויים הגופניים של ההתפתחות המינית. הרציונל לשימוש בהם הוא בעיקר פסיכולוגי, מבוסס על תצפיות של רמת המצוקה והדיכאון שיכולות ללוות שינויים גופניים במתבגרים טרנסג'נדרים. דיכוי של הבגרות המינית יכול להפחית חרדה מצבית ואת תחושת המצוקה ובכך לאפשר ולתמוך בהתערבויות פסיכולוגיות וייעוץ. קווי הטיפול המנחים של האגודה האנדוקרינית בארה"ב )2558( ממליצים שימוש בהורמונים אלה analogues( )GnRH לא יאוחר משלב 2-3 בדירוג טאנר להתפתחות מינית, על מנת לדכא בגרות מינית עם אבחנה ברורה של הפרעת זהות מגדרית ולהתחיל את הטיפול בהורמונים הופכי-מגדר בגיל 54. Gender Identity Research and Education Society (GIRES) )2552( Geddes מציין שאצל חלק מהילדים, הרגשות הטרנסג'נדריים או ההזדהות עם המגדר האחר לא ימשיכו לבגרות, למרות ששיעור החוזרים למין המקורי אינו ברור. מספר מחקרים חקרו את ההשפעות ארוכות הטווח של דחיית הבגרות המינית וקיימות דאגות הקשורות ליכולת לקבל החלטות מושכלות בנוגע לעניין זה בגיל 52 או 50. קיים דיון מתמשך אודות הטיפול המתאים להפרעת זהות מגדרית, במיוחד בשימוש מוקדם בטיפול הורמונלי. קווי היסוד של הקולג' הבריטי המלכותי לפסיכיאטרים )5882( תומך בשימוש )ההפיך( של סטרואידים מעכבי התפתחות, כאשר מצוינת המטרה להפחתת מצוקה והגברת היכולת לקבלת טיפול פסיכיאטרי. אחרים מזהירים מפני שימוש בהורמונים חוסמי בגרות מינית בטענה שטיפולים אלה ישפיעו על הופעת הזהות המינית שיכולה לעורר ולהיות מעורבת במאבקים רבים של מתבגרים עם הומוסקסואליות אגו-דיסטונית al, (Korte et (2008. חשוב לציין שהמהלך של הפרעת זהות מגדרית בילדים משתנה ומושפע בקלות כך שלא ניתן לנבא התפתחות טרנס-סקסואלית במקרים פרטניים. אצל ילדים צעירים יותר, עבודה עם המשפחות יכולה לכלול תמיכה בהורים ומתן מיומנויות חשובות כיצד ניתן לעזור לילד עם שונות מגדרית להתמודד עם אתגרים התפתחותיים מתמשכים ועם הסביבה הרחבה יותר. ישנן גישות קבוצתיות לתמיכה הורית שיכולות להיות יעילות בהפחתת תחושת הבידוד והניכור. (2011) Freedman et al מדגישים את החשיבות בהתמודדות עם מעגל החשאיות סביב שאלות מגדריות ולאפשר לילד ולמשפחתו להכיל אי וודאות בהתפתחות הזהות המגדרית. ניהול המקרה של ילדים עם סוגיות הקשורות למגדר לעתים קרובות מערב התערבויות פסיכולוגיות, חברתיות וביולוגיות. במצב הידע הנוכחי אודות התערבויות ביולוגיות, טיפול

14 שכזה ניתן בזהירות ובעקבות הערכה מקיפה. מתן מודל ברור ומתוכנן עבור הטיפול להורים הוא חיוני ויכול לעזור להם להתמודד עם מצוקת הילד ולעזור לו להתמודד עמה.

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY Syllabus DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY - 34507 Last update 20-11-2013 HU Credits: 6 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) and 2nd degree (Master) Responsible Department: Academic year: 0 Semester: Yearly Teaching

More information

תוצאות סקר שימוש בטלפון

תוצאות סקר שימוש בטלפון מכון שריד שירותי מחקר והדרכה בע"מ Sarid Institute for Research and Consultation LTD תוצאות סקר שימוש בטלפון חכם בקרב ילדים מבוסס על פאנל "סמול טוק" פאנל ילדים ינואר 2015 מכון שריד מתמחה במתן פתרונות יישומיים

More information

COUNSELLING FOR ADDLESCENCE

COUNSELLING FOR ADDLESCENCE Syllabus COUNSELLING FOR ADDLESCENCE - 34481 Last update 11-10-2015 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: education Academic year: 0 Semester: 2nd Semester Teaching

More information

משחק, התפתחות ומוגבלות סקירת ספרות

משחק, התפתחות ומוגבלות סקירת ספרות משחק, התפתחות ומוגבלות סקירת ספרות 1 תוכן מה זה משחק?... 3 אילו סוגי משחק קיימים?...4 כיצד תורם המשחק להתפתחות של הילד?...4 כיצד תורם המשחק לקשר הורה-ילד?...5 כיצד מתפתח המשחק אצל ילדים?...6 כיצד משפיעה

More information

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact:

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact: Patents Basics Yehuda Binder (For copies contact: elissa@openu.ac.il) 1 Intellectual Property Value 2 Intellectual Property Rights Trademarks Copyrights Trade Secrets Patents 3 Trademarks Identify a source

More information

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 McLaughlin, Terence K. From: Sent: To: Cc: Subject: Follow Up Flag: Flag Status:

More information

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה כנס חינוך משנה מציאות מכון מופ"ת המכללה ע"ש דוד ילין מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה ד"ר רינת ארביב-אלישיב ד"ר ורדה צימרמן 1 מבוא נשירת מורים היא תופעה חברתית המתרחבת

More information

מקוון Sharing and Playing: Serious Games and Collaboration in Online Education

מקוון Sharing and Playing: Serious Games and Collaboration in Online Education שיתוף ומשחק : העתיד של לימוד מקוון Sharing and Playing: Serious Games and Collaboration in Online Education Sheizaf Rafaeli פרופ' שיזף רפאלי Sagy Center for Internet Research Univ. of Haifa http://rafaeli.net

More information

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Hebrew Ulpan HEB 011-031 Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Course Description Hebrew is not only the Sacred Language of the Jewish people, but it is also

More information

שיעור עברית הקורס מטרות

שיעור עברית הקורס מטרות תוכנית הקורס ורשימת קריאה לקורס סמסטר 0 שנה 2018 בית ספר: בית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה. M.A הערכת המשפחה וטיפול משפחתי מרצים/ות: פרופ' יונה טייכמן yteichman@idc.ac.il עוזרי/ות הוראה: גב' תמר ליבנה tamar.livne@idc.ac.il

More information

A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES

A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES Sinning in Disguise Like people of all faiths, Jews sometimes do things or go to places they are not supposed to. This session is not about

More information

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E?

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? ב ר ו ך א ת ה י י א לה ינ ו מ ל ך ה עו ל ם, ה מ ע ב יר ש נ ה מ ע ינ י ות נ ומ ה מ ע פ ע פ י Blessed are You, Hashem our God, King of the Universe, who removes sleep from

More information

ASP.Net MVC + Entity Framework Code First.

ASP.Net MVC + Entity Framework Code First. ASP.Net MVC + Entity Framework Code First 1 הקדמה בפרק הזה יוצג שימוש בFirst EntityFramework Code עבור ה use case הבאים : ASP.Net MVC ASP.Net Web API ASP.Net MVC + Scaffolding הערה : Framework Entity הוצג

More information

כתבו: מאמר באדיבות פרדס מרכז לחינוך ערכי

כתבו: מאמר באדיבות פרדס מרכז לחינוך ערכי כותרת: מאפייני תקופת הילדות והשפעות התרבות על תקופה זו כתבו: מאמר באדיבות פרדס מרכז לחינוך ערכי בעבר נחשבה תקופת הילדות לשלב התפתחות חסר אירועים.חשיבה זו הובילה את פרויד לכנות את התקופה הזו בשם "גיל החביון"-

More information

מיקוד באנגלית. Module D. New Program in English Literature. Option 1 שאלון אינטרני מספר שאלון אקסטרני מספר 414

מיקוד באנגלית. Module D. New Program in English Literature. Option 1 שאלון אינטרני מספר שאלון אקסטרני מספר 414 ענת אברבנאל צביה אופנברג מיקוד באנגלית Module D New Program in English Literature Option 1 שאלון אינטרני מספר 016115 שאלון אקסטרני מספר 414 לעדכונים והשלמות אתר המיקודים אתכם לאורך כל הדרך ענת אברבנאל

More information

הון חברתי וחינוך. מתוך: David Halpern, Social Capital, Polity, 2005 (ch. 5 "Education", pp )

הון חברתי וחינוך. מתוך: David Halpern, Social Capital, Polity, 2005 (ch. 5 Education, pp ) הון חברתי וחינוך מתוך: David Halpern, Social Capital, Polity, 2005 (ch. 5 "Education", pp. 142 169) במעגל של השעתוק של אי-שוויון חברתי, להישגים הנמוכים של הילדים משכבות חלשות במוסדות חינוכיים, ישנו תפקיד

More information

B R A I N D E V E L O P M E N T

B R A I N D E V E L O P M E N T ד"ר רות ברוך מובשוביץ הרציונל להשקעה המיוחדת בגיל הרך סטייהמבחינהסטטיסטית סטייהמבחינהחברתית פגיעהביכולתההסתגלותית פגיעהביכולתהתפקודית דיסטרס (פגיעהב- (well being GENETICS B R A I N D E V E L O P M E N

More information

Name Page 1 of 6. דף ט: This week s bechina starts at the two dots in the middle of

Name Page 1 of 6. דף ט: This week s bechina starts at the two dots in the middle of Name Page 1 of 6 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times.בל 'נ marked, using the contact info above by Sunday, December 25, 2016 and we ll send it

More information

Reflection Session: Sustainability and Me

Reflection Session: Sustainability and Me Goals: Participants will: identify needs in their home communities apply their sustainability learning to the conditions of their home communities design a sustainable project idea and evaluate the ideas

More information

טיפולים פסיכולוגיים לשינוי אוריינטציה מינית

טיפולים פסיכולוגיים לשינוי אוריינטציה מינית האוניברסיטה העברית בירושלים בית הספר לחינוך המחלקה לפסיכולוגיה חינוכית-קלינית של הילד טיפולים פסיכולוגיים לשינוי אוריינטציה מינית עבודת גמר לקבלת תואר מוסמך )MA( מוגש ע"י חגי מלר בהנחיית ד"ר ברוך כהנא

More information

תסמונת הניכור ההורי מאת: ד"ר דניאל גוטליב *

תסמונת הניכור ההורי מאת: דר דניאל גוטליב * תסמונת ההורי 2,1 מאת: ד"ר דניאל גוטליב * תקציר שיעור הגירושין הגבוה מביא בעקבותיו עליה במספר הילדים המתגוררים אצל הורה אחד, ונאלצים לקיים קשר עם ההורה השני באמצעות הסדרי ראייה הנקבעים על ידי בית המשפט.

More information

A-level MODERN HEBREW 7672

A-level MODERN HEBREW 7672 A-level MODERN HEBREW 767 PAPER 1 READING AND WRITING Mark scheme June 00 V1.0 aqa.org.uk Copyright 017 AQA and its licensors. All rights reserved. AQA Education (AQA) is a registered charity (registered

More information

THE HORIZONS OF PROFITIONA THINKING IN SOCIAL WO

THE HORIZONS OF PROFITIONA THINKING IN SOCIAL WO Syllabus THE HORIZONS OF PROFITIONA THINKING IN SOCIAL WO - 3173 Last update 05-11-2015 HU Credits: 4 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: social work Academic year: 0 Semester: Yearly

More information

עבודה עם הורים לילדים בגיל הרך )לידה עד 3( ד"ר חגית תורג'מן האקדמית גליל מערבי

עבודה עם הורים לילדים בגיל הרך )לידה עד 3( דר חגית תורג'מן האקדמית גליל מערבי עבודה עם הורים לילדים בגיל הרך )לידה עד 3( ד"ר חגית תורג'מן האקדמית גליל מערבי דרכים ליצירת קשר: מייל: hagitt@wgalil.ac.il עבודה עם הורים לילדים בגיל הרך מחקרים מראים שהדיאדה הורה-ילד ושסביבת המשפחה שכוללת

More information

THEORIES OF FAMILY INTERVENTION

THEORIES OF FAMILY INTERVENTION Syllabus THEORIES OF FAMILY INTERVENTION - 3669 Last update 11-09-2016 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: social work Academic year: 0 Semester: 1st and/or 2nd Semester

More information

Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find

Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find Amortized Analysis Refers to finding the average running time per operation, over a worst-case sequence of operations. Amortized analysis differs

More information

שרודו ירשפא םיטסיטוא םידלי םודיק דליה תחפשמ ןיב הלועפ ףותיש םיילופיטה םימרוגהו

שרודו ירשפא םיטסיטוא םידלי םודיק דליה תחפשמ ןיב הלועפ ףותיש םיילופיטה םימרוגהו 239 עמוס פלישמן קידום ילדים אוטיסטים אפשרי ודורש שיתוף פעולה בין משפחת הילד והגורמים הטיפוליים תארנים: אוטיזם, מאפיינים אוטיסטים, יחסי משוב, משפחה, התערבות מוקדמת, התנהגות חברתית, התערבות מוקדמת, שילוב,

More information

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 Translated from the Hebrew Sharf Translations Message sent From: Tomer Shohat

More information

Theories of Justice

Theories of Justice Syllabus Theories of Justice - 56981 Last update 06-08-2014 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: political Science Academic year: 2 Semester: 2nd Semester Teaching

More information

פרק 15 מתוך הספר "לגדל ילד חברותי" מאת ד"ר עדה בקר, הוצאת ג'ינג'ר אמפתיה והזדהות

פרק 15 מתוך הספר לגדל ילד חברותי מאת דר עדה בקר, הוצאת ג'ינג'ר אמפתיה והזדהות מתוך הספר "לגדל ילד חברותי" מאת ד"ר עדה בקר, הוצאת ג'ינג'ר פרק 15 אמפתיה ופרו-חברתיות "אל תדון את חברך עד שלא הלכת מאה מייל במוקסינים שלו". )אמרה אינדיאנית( בחיי היום יום אנחנו נתקלים בסיטואציות שונות:

More information

התפתחות המודעות לגוף ול-"עצמי" בשנים הראשונות לחיים

התפתחות המודעות לגוף ול-עצמי בשנים הראשונות לחיים התפתחות המודעות לגוף ול-"עצמי" בשנים הראשונות לחיים עדנה אור תקציר סקירה זו מתארת את תהליך התפתחות התפיסה העצמית מלידה עד גיל שלוש שנים, ואת הגורמים המעורבים בגיבושה. הסקירה מתייחסת לתהליכים התפתחותיים

More information

הערכת מורים את מאפייניהם של תלמידים עם ליקויי למידה במגזר הערבי בהשוואה להערכת התלמידים את עצמם בממדים קוהרנטיות, בדידות ומצב רוח נבילה (חטיב) סמארה

הערכת מורים את מאפייניהם של תלמידים עם ליקויי למידה במגזר הערבי בהשוואה להערכת התלמידים את עצמם בממדים קוהרנטיות, בדידות ומצב רוח נבילה (חטיב) סמארה הערכת מורים את מאפייניהם של תלמידים עם ליקויי למידה במגזר הערבי בהשוואה להערכת התלמידים את עצמם בממדים קוהרנטיות, בדידות ומצב רוח נבילה (חטיב) סמארה תקציר בשנים האחרונות הולכת וגוברת התעניינות החוקרים

More information

T H E S U N F L O W E R L I M I T S T O F O R G I V E N E S S

T H E S U N F L O W E R L I M I T S T O F O R G I V E N E S S T H E S U N F L O W E R L I M I T S T O F O R G I V E N E S S Time needed Age range Background of teen Set up 30 mins Any teen Any background Classroom style Goals: The Jewish approach to forgiveness,

More information

אנגלית (MODULE E) בהצלחה!

אנגלית (MODULE E) בהצלחה! 3 בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ט, 2019 מועד הבחינה: משרד החינוך 016481 מספר השאלון: א. משך הבחינה: שעה ורבע אנגלית שאלון ה' (MODULE E) ג רסה א' הוראות לנבחן מבנה השאלון ומפתח ההערכה: בשאלון זה

More information

אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן )מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי )

אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן )מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי ) בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: 407 016108, מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית

More information

CML כנס שנתי של מודעות ל- CML 4-6 לאוקטובר 2018, מלון רמדה, חדרה

CML כנס שנתי של מודעות ל- CML 4-6 לאוקטובר 2018, מלון רמדה, חדרה תפקידן של עמותות החולים במחקרים ואיסוף PRO סקר בינלאומי על הפסת טיפול ב- גיורא שרף מייסד ומנהל עמותת חולי CML מייסד ומנהל עמותת חלי"ל האור מייסד ומנהל עמותת הגג של כל עמותות ה- CML בעולם CML כנס שנתי של

More information

הידע הקיים על תכניות מניעה וטיפול יעילות ומועילות בבעיות של התנהגות מפריעה אצל תלמידים במערכת החינוך

הידע הקיים על תכניות מניעה וטיפול יעילות ומועילות בבעיות של התנהגות מפריעה אצל תלמידים במערכת החינוך סקירת ספרות בנושא הידע הקיים על תכניות מניעה וטיפול יעילות ומועילות בבעיות של התנהגות מפריעה אצל 1 תלמידים במערכת החינוך 2 ד"ר גבריאל בוקובזה אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית והמרכז האקדמי פרס 1

More information

B R A I N D E V E L O P M E N T

B R A I N D E V E L O P M E N T ד"ר רות ברוך מובשוביץ סטייהמבחינהסטטיסטית סטייהמבחינהחברתית פגיעהביכולתההסתגלותית פגיעהביכולתהתפקודית דיסטרס (פגיעה ב- (well being הרציונל להשקעה המיוחדת בגיל הרך GENETICS B R A I N D E V E L O P M E

More information

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א'

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א' תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך מקום להדבקת מדבקת נבחן א נ ג ל י ת סוג בחינה: מועד הבחינה: מספר השאלון: מבחן מטה לבתי ספר תיכוניים חורף תשע"ד 29.01.2014 מותאם לשאלון א' של בחינת הבגרות שסמלו

More information

דיאלוג מומחז בין מרטין בובר וקרל רוג'רס

דיאלוג מומחז בין מרטין בובר וקרל רוג'רס אני ואתה: בובר ורוג'רס תרגום ועיבוד: זמירה הייזנר Translated and adapted from The Martin Buber Carl Rogers Dialogue: A New Transcript with Commentary by Rob Anderson and Kenneth N. Cissna, published by

More information

Chofshi.

Chofshi. Chofshi Chofshi For most Western democracies, the concept of freedom is central. One just needs to look at the anthems that inspire its citizenry to capture this point. From America s Star Spangled Banner,

More information

עץ תורשה מוגדר כך:שורש או שורש ושני בנים שכל אחד מהם עץ תורשה,כך שערך השורש גדול או שווה לסכום הנכדים(נכד-הוא רק בן של בן) נתון העץ הבא:

עץ תורשה מוגדר כך:שורש או שורש ושני בנים שכל אחד מהם עץ תורשה,כך שערך השורש גדול או שווה לסכום הנכדים(נכד-הוא רק בן של בן) נתון העץ הבא: שאלה 1 עץ תורשה מוגדר כך:שורש או שורש ושני בנים שכל אחד מהם עץ תורשה,כך שערך השורש גדול או שווה לסכום הנכדים(נכד-הוא רק בן של בן) נתון העץ הבא: 99 80 50 15 40 34 30 22 10 13 20 13 9 8 א. ב. ג. האם העץ

More information

Parenting Gifted Children

Parenting Gifted Children חנה דויד להיות הורים לילד מחונן פסיכולוגיה עברית 1 Parenting Gifted Children Hanna David, Ph.D 2013 כל הזכויות שמורות לפסיכולוגיה עברית, ת.ד 5239 פרדס חנה-כרכור www.hebpsy.net אין לשכפל, להעתיק, לצלם,

More information

המוח הנשי והמוח הגברי

המוח הנשי והמוח הגברי המוח הנשי והמוח הגברי אמת מדעית או תפיסה שוביניסטית? פרופ' גיל זלצמן מנהל חטיבת ילדים ונוער מנהל מחלקת יום לנוער המרכז לבריאות הנפש גהה והחוג לפסיכיאטריה הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת ת "א JC חטיבת

More information

THINKING ABOUT REST THE ORIGIN OF SHABBOS

THINKING ABOUT REST THE ORIGIN OF SHABBOS Exploring SHABBOS SHABBOS REST AND RETURN Shabbos has a multitude of components which provide meaning and purpose to our lives. We will try to figure out the goal of Shabbos, how to connect to it, and

More information

מדריך לתכנת הגימפ Gimp) (The חלק מהמידע במדריך זה מובא מהקישור- http://www.jlc.org.il/forums/viewtopic.php?p=900&sid=d801ea3d13f7ae97549e28a56a4ce0cb GIMP היאתכנה חופשיתרבתאפשרויותבתחום הגראפיקהועריכתהתמונות,

More information

נטיה מינית וזהות מינית

נטיה מינית וזהות מינית אוניברסיטת בר-אילן הפקולטה למדעי החברה החוג המשולב פרט נטיה מינית וזהות מינית עבודה סמינריונית מגיש: קובי זיו המנחה: פרופ' רפי קרסו טבת התשע"ג ינואר, 2013 תוכן עניינים: פרק א' הקדמה... 3 פרק ב' סקירת ספרות:

More information

הורים לילדים עם נכויות התפתחותיות: הקשר בין מגדר, דחק הורי ורמת תפקוד הילד להסתגלות הזוגית של ההורים. לימור טורקל

הורים לילדים עם נכויות התפתחותיות: הקשר בין מגדר, דחק הורי ורמת תפקוד הילד להסתגלות הזוגית של ההורים. לימור טורקל הורים לילדים עם נכויות התפתחותיות: הקשר בין מגדר, דחק הורי ורמת תפקוד הילד להסתגלות הזוגית של ההורים. לימור טורקל בהדרכת: פרופ' אריק רימרמן עבודת גמר המוגשת כמילוי חלק מהדרישות לקבלת התואר "מוסמך האוניברסיטה

More information

P R A Y I N G F O R T H E I M P O S S I B L E

P R A Y I N G F O R T H E I M P O S S I B L E P R A Y I N G F O R T H E I M P O S S I B L E What did you want to be when you were little? Has that changed? How would you define Impossible? Is there anything in this world that isn t possible? Have

More information

נילי חמני

נילי חמני מבנה שריר שלד (מקרוסקופי) עטוף ברקמת חיבור (אפימזיום) מחולקלצרורותתאישרירשכלאחדמהםעטוף ברקמתחיבורנוספת (פרימזיום) (תא) שרירעטוףברקמתחיבורמשלו כלסיב (אנדומזיום) לרקמות החיבור בשריר תפקיד חשוב ביצירת המבנה

More information

שאלון ד' הוראות לנבחן

שאלון ד' הוראות לנבחן סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה ג. בגרות לנבחנים אקסטרניים מועד הבחינה: תשס"ה, מועד ב מספר השאלון: 404 016105, י ת ל ג נ א שאלון ד' )MODULE D( הוראות לנבחן א. משך הבחינה:

More information

כיבוד אב ואם במבחן הגירושין

כיבוד אב ואם במבחן הגירושין כיבוד אב ואם במבחן הגירושין ראשי פרקים ד"ר דניאל גוטליב א. רקע ב. הקשר הגירושין ג. ההקשר ההלכתי של כיבוד ההורים ד. התמודדות עם מצוות כיבוד ואם בהקשר של גירושין 1. שלושה שותפים 2. וקעקע להן כתרנגולין 3.

More information

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק(

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( התשע"ב - 2012 חברות וחברי לשכה יקרים, אני שמח להגיש לכם חוברת זו בה תמצאו את חוק זכויות הסוכן בנוסחו המקורי ואת תרגומו לאנגלית על ידי עו"ד שוש רבינוביץ,

More information

Yetzer Shalom: Inclinations of Peace

Yetzer Shalom: Inclinations of Peace Yetzer Shalom: Inclinations of Peace by Rabbi Eh'bed Baw'naw (Christopher Fredrickson) 1 Introduction January 9 th of 2013 started my journey in a new facet of my faith. Being a Torah observant believer

More information

הגדרה חדשה להפרעת קשב ADHD

הגדרה חדשה להפרעת קשב ADHD DSM 5 הגדרה חדשה להפרעת קשב ADHD לפי ההגדרה עברה מתחום : בעיות התנהגות לתחום : הפרעות נוירולוגיות התפתחותיות ההפרעה מוגדרת לאורך ציר התפתחותי ואינה מיוחסת לילדים כלומר זו הפרעה שמתחילה בילדות )גם עד גיל

More information

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים;

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; 12 באפריל 2017 כיל מעדכנת את המבנה הארגוני של החברה חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; הנהלת כיל

More information

GCSE MODERN HEBREW 8678/RH

GCSE MODERN HEBREW 8678/RH SPECIMEN MATERIAL GCSE MODERN HEBREW 8678/RH Higher Tier Paper 3 Reading H Specimen Mark scheme June 209 V.0 2 MARK SCHEME GCSE MODERN HEBREW READING SPECIMEN Mark schemes are prepared by the Lead Assessment

More information

אנגלית שאלון ז' ג רסה א' הוראות לנבחן בהצלחה! )4( ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד. (MODULE G)

אנגלית שאלון ז' ג רסה א' הוראות לנבחן בהצלחה! )4( ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד. (MODULE G) 3 בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ט, 2019 מועד הבחינה: משרד החינוך 016582 מספר השאלון: א. משך הבחינה: שעה וארבעים וחמש דקות אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן מבנה השאלון ומפתח ההערכה:

More information

נסיבות שבהן אפשר לכפות קשר בין סבים לנכדים למרות התנגדות ההורים

נסיבות שבהן אפשר לכפות קשר בין סבים לנכדים למרות התנגדות ההורים 30 נסיבות שבהן אפשר לכפות קשר בין סבים לנכדים למרות התנגדות ההורים עדנה כצנלסון קשר סבים-נכדים הוא אחד היסודות שעליהם עומדת המשפחה, ועם זאת, בשנים האחרונות עולה מספר הסבים שמונעים מהם קשר עם נכדיהם. הזדקנות

More information

Unique aspects of child sexual abuse: A multidimensional approach

Unique aspects of child sexual abuse: A multidimensional approach Syllabus Unique aspects of child sexual abuse: A multidimensional approach - 3196 Last update 15-02-2016 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: social work Academic year:

More information

הערכה תהליכי הערכה ביצירת שירותים ממוקדי אדם ומכווני החלמה, האפיונים הייחודיים והצרכים של אנשים ומשפחות.

הערכה תהליכי הערכה ביצירת שירותים ממוקדי אדם ומכווני החלמה, האפיונים הייחודיים והצרכים של אנשים ומשפחות. 1 סיכום פרק מתוך ספר שם הפרק: פרק 4: הערכה (Assessment) מחברים: ניל אדמס ודיאן מ. גריידר שנת פרסום: 2005 Adams, N., & Grieder, D.M. (2005). Treatment planning for person-centered care: The road to mental

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. קיץ תשע"ד, מועד ב, 2014 מועד הבחינה: מספר השאלון: 416 016117, Thinking Skills נספח: כישורי

More information

פיזיקה של נהיגה מדריך למורה

פיזיקה של נהיגה מדריך למורה פיזיקה מערכות טכנולוגיות פיזיקה של נהיגה מדריך למורה כל הזכויות שמורות למורן הוצאה לאור אין לצלם או לשכפל מהספר 1 על תוכנית הלימודים פיזיקה של מערכות טכנולוגיות מבוא ההיבט הטכנולוגי של כל נושא פיזיקלי.

More information

העברה של טראומת השואה

העברה של טראומת השואה העברה של טראומת השואה דר' נתן קלרמן במהלך טיפול, מדווח גבר על קטעי חלום: אני מתחבא במרתף, חיילים מחפשים אותי. אני אחוז חרדה, אני יודע שאם יגלו אותי יהרגו אותי במקום... אחר כך אני עומד בתור לסלקציה; באוויר

More information

Genetic Tests for Partners of CF patients

Genetic Tests for Partners of CF patients Disclaimer: this presentation is not a genetic/medical counseling The Annual Israeli CF Society Meeting Oct 2013 Genetic Tests for Partners of CF patients Ori Inbar, PhD A father to a 8 year old boy with

More information

המבנה הגאומטרי של מידה

המבנה הגאומטרי של מידה התוכנה מאפשרת לרשום מידות מסוגים שונים בסרטוט, במגוון סגנונות ובהתאם לתקנים המקובלים. רצוי לבצע מתן מידות בשכבה המיועדת לכך. לכל מידה יש תכונות של בלוק. תהליך מתן המידות מתחיל תמיד מקביעת סגנון המידות.

More information

אנגלית ספרות בהצלחה! /המשך מעבר לדף/ נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי

אנגלית ספרות בהצלחה! /המשך מעבר לדף/ נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( או: מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי או: מילון אנגלי-אנגלי-ערבי בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. קיץ תשע"ד, מועד ב, 2014 מועד הבחינה: מספר השאלון: 414 016115, Thinking Skills נספח: כישורי

More information

הקשר בין לקויות למידה לרמת לחץ וחרדה

הקשר בין לקויות למידה לרמת לחץ וחרדה חינוך התיישבותי הקשר בין לקויות למידה לרמת לחץ וחרדה מוגש במסגרת היחידה החמישית במדעי החברה תחום דעת: פסיכולוגיה מגישה: נעמה שחם ת.ז: 379333613 מנחה: גברת אורלי דניאל 1 2 מרץ 4372 תוכן עניינים הקדשה אישית...עמוד

More information

ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA)

ANNEXURE E1-1 FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) Dear Sirs, Re: Standby Letter of Credit No: Please advise the

More information

שאלון ו' הוראות לנבחן

שאלון ו' הוראות לנבחן סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה ג. בגרות לנבחנים אקסטרניים מועד הבחינה: תשס"ו, מועד ב מספר השאלון: 406 016107, י ת ל ג נ א שאלון ו' )MODULE F( הוראות לנבחן א. משך הבחינה:

More information

הסיפור החברתי כלי חינוכי-טיפולי להקניית התנהגויות מקובלות חברתית לילדים עם ליקויי תקשורת

הסיפור החברתי כלי חינוכי-טיפולי להקניית התנהגויות מקובלות חברתית לילדים עם ליקויי תקשורת הסיפור החברתי כלי חינוכי-טיפולי להקניית התנהגויות מקובלות חברתית לילדים עם ליקויי תקשורת ענת מאירי "אינני יודעת מה עוד אפשר לעשות עם חנה'לה ", 1 אמרה לי בתסכול מורה בכיתת תקשורת. "כבר שנתיים שאנחנו מחפשות

More information

***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times

***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times Name Page 1 of 6 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times Please email or fax your completed בחינה using the contact info above by Tuesday, April 25,

More information

מחוון עיצוב קורסים מקוונים

מחוון עיצוב קורסים מקוונים מחוון עיצוב קורסים מקוונים https://goo.gl/yiutzz https://goo.gl/forms/xoqqotysck6hrdef3 מחוון זה יסכם עבורכם ציון כולל על סמך הציונים שתיתנו לכל היבט. ליצירת עותק: משוב על המחוון: אדום (לא מספק) צהוב (סביר)

More information

ãówh,é ËÓÉÔê ÌW W É Å t" Y w f É ËÓÉÑ É èw É f Ñ u ð NNM YóQ' ÌW W É Y ÉgO d óqk É w f ym Éd É u ð NNM ÌWNQMH uqo ð NNM ÌWNQMH

ãówh,é ËÓÉÔê ÌW W É Å t Y w f É ËÓÉÑ É èw É f Ñ u ð NNM YóQ' ÌW W É Y ÉgO d óqk É w f ym Éd É u ð NNM ÌWNQMH uqo ð NNM ÌWNQMH * .1.2.3 (X).1.2.3.4.5.6 בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון

More information

תרבויות בית ספר אבי קפלן ומרטין ל' מאהר* תרבות בית הספר

תרבויות בית ספר אבי קפלן ומרטין ל' מאהר* תרבות בית הספר תרבויות בית ספר אבי קפלן ומרטין ל' מאהר* ותר מעשור חלף מאז נתפרסם הספר אומה בסיכון Risk( A). Nation at רבים מאלה המתבוננים כיום במצב החינוך רואים את "הזרם הגואה של הבינוניות" מוסיף לגאות. יש לציין כי סיבת

More information

נובמבר 2011 (מנחת העבודה תאריך

נובמבר 2011 (מנחת העבודה תאריך אי ביטחון תעסוקתי והתנהגות אזרחית ארגונית בקרב מורים: מאפייני אישיות ומוטיבציה כמתערבים בקשר. אודליה ארז עבודת גמר מחקרית (התיזה) המוגשת כמילוי חלקי של התואר "מוסמך האוניברסיטה" הדרישות לקבלת אוניברסיטת

More information

זו מערכת ישרת זוית )קרטזית( אשר בה יש לנו 2 צירים מאונכים זה לזה. באותו מישור ניתן להגדיר נקודה על ידי זוית ורדיוס וקטור

זו מערכת ישרת זוית )קרטזית( אשר בה יש לנו 2 צירים מאונכים זה לזה. באותו מישור ניתן להגדיר נקודה על ידי זוית ורדיוס וקטור קארדינטת קטבית y p p p במישר,y הגדרנ נקדה על ידי המרחקים מהצירים. ז מערכת ישרת זית )קרטזית( אשר בה יש לנ צירים מאנכים זה לזה. באת מישר ניתן להגדיר נקדה על ידי זית רדיס קטר. (, ) הרדיס קטר מסתבב )נגד כין

More information

אוניברסיטת חיפה הפקולטה למדעי החברה החוג לפסיכולוגיה עבודות מסכמות בקורס: סמינר קליני בפסיכותרפיה של הילד המרצה: פרופ' שמשון רובין

אוניברסיטת חיפה הפקולטה למדעי החברה החוג לפסיכולוגיה עבודות מסכמות בקורס: סמינר קליני בפסיכותרפיה של הילד המרצה: פרופ' שמשון רובין תוכן העניינים אוניברסיטת חיפה הפקולטה למדעי החברה החוג לפסיכולוגיה עבודות מסכמות בקורס: סמינר קליני בפסיכותרפיה של הילד 2102-01 תשע"ג המרצה: פרופ' שמשון רובין למתקדמים. 0 הפרעות אכילה בראי פסיכולוגיית

More information

אמהות זוכה להתייחסות תיאורטית ופמיניסטית רבה היום ובעבר בהיותה תפקיד מרכזי

אמהות זוכה להתייחסות תיאורטית ופמיניסטית רבה היום ובעבר בהיותה תפקיד מרכזי מבוא אמהות זוכה להתייחסות תיאורטית ופמיניסטית רבה היום ובעבר בהיותה תפקיד מרכזי בחברה. היא סוגיה בעלת משמעות רב-ממדית, הן בהיבט התרבותי, הכלכלי, המעמדי, הפוליטי והן בהיבטים אישיים ופסיכולוגיים. אמהות מיוחסת

More information

מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת (MODULE F) ספרות )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי(

מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת (MODULE F) ספרות )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך 016117 מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת א. משך הבחינה: שעה וחצי שאלון

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית (MODULE C) מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי قاموس إنجليزي - إنجليزي - عربي

מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית (MODULE C) מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי قاموس إنجليزي - إنجليزي - عربي בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: 403 016104, מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית

More information

(MODULE E) ב ה צ ל ח ה!

(MODULE E) ב ה צ ל ח ה! סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה מועד הבחינה: קיץ תשס"ד, 2004 מספר השאלון: 016106 י ת ל ג נ א שאלון ה' (MODULE E) הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעה ורבע בשאלון זה שני פרקים.

More information

קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות.

קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות. סריקה לרוחב פרק 3 ב- Kleinberg/Tardos קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות. קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט:

More information

Name Page 1 of 7. This week s bechina starts on 26b, 29 lines from the bottom and ends at the end of 27b.

Name Page 1 of 7. This week s bechina starts on 26b, 29 lines from the bottom and ends at the end of 27b. Name Page 1 of 7 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times Please email or fax your completed בחינה using the contact info above by Sunday, April 30,

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א. משך הבחינה: שעה וחצי אנגלית שאלון

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, 2012 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

Unique aspects of child sexual abuse: A multid

Unique aspects of child sexual abuse: A multid Syllabus Unique aspects of child sexual abuse: A multid - 3196 Last update 12-10-2014 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: Social Work and Social Welfare Academic year:

More information

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב בינה מלאכותית ומהפיכת הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב מעבדות -אתמול ד"ר קובי גל מעבדות -היום ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -אתמול ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -היום ד"ר קובי גל הזדמנות

More information

שאלון ו' הוראות לנבחן

שאלון ו' הוראות לנבחן סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה ג. בגרות לנבחנים אקסטרניים מועד הבחינה: תשס"ה, מועד ב מספר השאלון: 406 016107, י ת ל ג נ א שאלון ו' )MODULE F( הוראות לנבחן א. משך הבחינה:

More information

השמה גבוהים ונאמנות גבוהה למודל תעסוקה נתמכת,(Fidelity) כמפורט בהמשך.

השמה גבוהים ונאמנות גבוהה למודל תעסוקה נתמכת,(Fidelity) כמפורט בהמשך. סיכום מאמר שם המאמר: "האם עבודה טובה בשבילך?": האם תעסוקה בשכר יוצרת תשואה חברתית חיובית עבוד אנשים עם מחלות נפש? מחברים: מרטין דומיני וטובי הייווארד-בוטשר Hayward-Butcher) (Martin Dominy, Toby שנת פרסום:

More information

א נ ג ל י ת בהצלחה! ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( השימוש במילון אחר טעון אישור הפיקוח על הוראת האנגלית.

א נ ג ל י ת בהצלחה! ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( השימוש במילון אחר טעון אישור הפיקוח על הוראת האנגלית. בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. א. משך הבחינה: שעה ורבע מועד הבחינה: חורף תשס"ז, 2007 מספר השאלון: 406 016107, א נ ג ל י

More information

ספורט, הישגים לימודיים ומגדר האומנם שילוש מנצח?

ספורט, הישגים לימודיים ומגדר האומנם שילוש מנצח? ספורט, הישגים לימודיים ומגדר האומנם שילוש מנצח? מירי שחף, יעקב כץ, אלה שובל תקציר מחקרים רבים עסקו בקשר בין פעילות גופנית להישגים בלימודים ובקשר בין מגדר להישגים אלה. שדה המחקר מטפל בקשרים אלו לחוד ברמת

More information

הכלי התצפיתי נוסח 1 התנסות עצמאית בכלי על מודרכת מרב"ע/ על עצמי דרך וידאו

הכלי התצפיתי נוסח 1 התנסות עצמאית בכלי על מודרכת מרבע/ על עצמי דרך וידאו פיתוח כלי תצפיתי להתבוננות באינטראקצית מבוגר ילד לשימוש מרפאות בעיסוק העובדות בגנים לילדים על הספקטרום האוטיסטי לצרכי הדרכה התכנית הבין תחומית לתואר שני בהתפתחות הילד צרויה גורדוני נסים מנחה: ד"ר נורית

More information

יישוב סכסוכים בדרכים חלופיות )RDA( יישומים בתחום חינוך: דגמים הנהוגים בעולם ולקחי הפעלתם 1

יישוב סכסוכים בדרכים חלופיות )RDA( יישומים בתחום חינוך: דגמים הנהוגים בעולם ולקחי הפעלתם 1 יישוב סכסוכים בדרכים חלופיות )RDA( יישומים בתחום חינוך: דגמים הנהוגים בעולם ולקחי הפעלתם 1 ליאור קלעי שהין ועמרי גפן אוקטובר 2014 1 סקירה מדעית זו הוזמנה על ידי ועדת המומחים "בין בית ספר למשפחה: קשרי מורים-הורים

More information

מבוא מודלים שונים המתארים מעורבות הורים בתמ"ב

מבוא מודלים שונים המתארים מעורבות הורים בתמב 1 מעורבות הורים בתכניות התערבות ממוקדות משפחה עבור (*) ילדים עם צרכים חינוכיים מיוחדים תוכן עניינים תקציר 2 3 4 5 8 13 15 16 19 מבוא מקומם של הורים בתכניות המיועדות לילדים עם צרכים חינוכיים מיוחדים שותפות

More information

התיאוריה באופן פוטנציאלי יש מספר מאפיינים היכולים לעזור לזהות תיאוריה

התיאוריה באופן פוטנציאלי יש מספר מאפיינים היכולים לעזור לזהות תיאוריה 1 התיאוריה מהי תיאוריה? "מערכת לוגיתדדוקטיבית הכרוכה בסדרה של הנחות, שמהן אפשר להסיק הסברים וניבויים הניתנים לאימות ולהפרכה )נחמיאס ונחמיאס). "מערכת של מונחים הגדרות וטענות,המייצגים השקפה על תופעה מסוימת

More information

בכפר המכביה, רמת-גן הסדנה תתקיים באנגלית. ביוגיימינג בע"מ המגשימים 20, פתח תקווה טל

בכפר המכביה, רמת-גן הסדנה תתקיים באנגלית. ביוגיימינג בעמ המגשימים 20, פתח תקווה טל סדנה Functional Biomechanics of the Lower Quarter Implications for the Evaluation and Treatment of Musculoskeletal Disorders בהנחיית: Christopher M. Powers, PT, PhD, FACSM, FAPTA הסדנה תתקיים ב - 28-29/2/2016

More information

מבוא: עבודה זו תעסוק בקשיים ובקונפליקטים הקיימים ביחסי מדריך ומודרך שהתחנכו, גדלו ומשתייכים לשתי תרבויות שונות. העבודה תתמקד בקונפליקטים ב - נושאי חינ

מבוא: עבודה זו תעסוק בקשיים ובקונפליקטים הקיימים ביחסי מדריך ומודרך שהתחנכו, גדלו ומשתייכים לשתי תרבויות שונות. העבודה תתמקד בקונפליקטים ב - נושאי חינ מפגש בין תרבותי ביחסי מדריך ומודרך בגיל הרך בקהילה החרדית נייר עמדה עבור : ד " ר דורית רואר - סטריאר 1999 טלי לנדלר דצמבר 055352322 ת. ז. מגישה : מבוא: עבודה זו תעסוק בקשיים ובקונפליקטים הקיימים ביחסי

More information